De weerkoffer
In de lessen
wereldoriëntatie hebben we een tijd gewerkt rond het weer. Hoe we verschijnselen
kunnen aanbrengen in de klas, hoe de kinderen actief kunnen bezig zijn met het
weer.
Daarvoor kregen we dan ook de opdracht om een weerkoffer te maken.
Een koffer waar er allerlei materialen in zitten zodat de kleuters actief met het weer bezig zijn. Die koffer hebben we dan ook in een mondeling gesprek voorgesteld aan de lector en de medestudenten.
Zo zie je ook ideeën die medestudenten gehad hebben die misschien wel leuk zijn.
Daarvoor kregen we dan ook de opdracht om een weerkoffer te maken.
Een koffer waar er allerlei materialen in zitten zodat de kleuters actief met het weer bezig zijn. Die koffer hebben we dan ook in een mondeling gesprek voorgesteld aan de lector en de medestudenten.
Zo zie je ook ideeën die medestudenten gehad hebben die misschien wel leuk zijn.
De buitenkant van de koffer:


Het geheel is vernist zodat de koffer langer het zelfde aspect behoud.
3 Meetinstrumenten:

Zo kunnen de kleuters aflezen hoe warm of koud het is.
Deze thermometer kan buiten gehangen worden en dan naar binnen gehaald om hem af te lezen.


De kleuters kunnen dan aflezen hoeveel het die week geregent heeft.
Ze kijken naar de wolk en kijken hoeveel druppels er uit deze wolk vallen.


Dit poppetje staat in haar onderbroek, dus de kleuters kunnen dan zelf bepalen wat het poppetje zal dragen volgens hoe warm dat het is.
Er zijn kleine kledingstukken voorzien voor ieder seizoen en nog eens een accessoire als dit nodig is (bijvoorbeeld een paraplu bij regen, …)
Weekkalender

Aan de bovenkant staat er telkens een prent over de eigenschap van de naam van die dag. Bijvoorbeeld: maan voor maandag, dino voor dinsdag, …
Onder deze prenten is er plaats voorzien om een kaart te
hangen over het weer zie hier onder. Zo hebben de kleuters een overzicht van
het weer over de volledige week.
Prenten


1e kleuterklas 2e kleuterklas
Een seizoenskalender:

De klaskoffer
Tijdens de lessen beeld kregen we een opdracht dat we thuis
een klaskoffer moesten versieren.
Een koffer die we gingen her opvrolijken om in de klas te kunnen brengen. De voor en achterkant moesten wel met elkaar verbonden zijn.
Hier heb ik 2 foto’s van de koffer die ik opnieuw ik kleur heb gebracht …
Een koffer die we gingen her opvrolijken om in de klas te kunnen brengen. De voor en achterkant moesten wel met elkaar verbonden zijn.
Hier heb ik 2 foto’s van de koffer die ik opnieuw ik kleur heb gebracht …

Waar eb je die prenten van die themometer gevonden? Ik vind deze nergens en zou ze graag gebruiken
RépondreSupprimerHey, heel mooie prenten en een zeer mooie klaskoffer.
RépondreSupprimerWaar heb je de weerprenten gevonden ik vind ze ook nergens.
Zou je me ze alstublieft willen doorsturen op joyce.dequanter@hotmail.com
Je zou mij er echt een plezier mee kunnen doen.
Alvast bedankt
Joyce